Extra invorderingswerkzaamheden

De coronacrisis heeft een groot financieel effect op de economie, zo ook voor de ondernemers en inwoners van Diemen. Het Rijk heeft inmiddels diverse ondersteunende maatregelen getroffen. Als gemeentelijke overheid hebben wij ook geanticipeerd en willen we voorkomen dat ondernemers failliet gaan of inwoners in de bijstand terecht komen. In samenwerking met Duo+ en Gemeentebelastingen Amstelland is onderzocht welke mogelijkheden daartoe zijn.

De gemeente heeft in de basis haar eigen beleidsvrijheid hoe met het invorderingsbeleid tijdens de coronacrises om te gaan. Voor de invorderingen die via een samenwerkingsverband worden uitgevoerd is het vanzelfsprekend samen met de partners een zo eenduidig mogelijk beleid te voeren. Dit heeft geleid tot de volgende afspraken:

  • alle nog niet verzonden belastingaanslagen na 1 juni 2020 versturen, met uitzondering van de leges die volgen uit de legesverordening (burgerzaken, bouwvergunningen en dergelijke);

  • alle andere reguliere facturen gewoon volgens aangegane overeenkomsten verzenden, met uitzondering van de huur van grond, gebouwen en sportaccommodaties. Deze facturatie zal vanaf 1 juni plaatsvinden zodat we in de tussentijd kunnen nagaan welke maatwerkmaatregelen mogelijk zijn (zie programma 'Vrije tijd' en 'Gebiedsontwikkeling' voor uiteindelijke uitwerking);

  • tot 1 september 2020 de invorderingsmaatregelen voor alle facturering, belastingen en overige verkoopfacturen uitstellen (geen verzending van aanmaningen en dwangbevelen);

  • ruimhartige opstelling bij aanvraag en invulling van betalingsregelingen.

Met name in de beginperiode van de coronacrisis is Gemeentebelastingen Amstelland overstelpt met vragen. Zoveel als mogelijk is de aanwezige capaciteit ingezet om de vragen af te handelen. Vanaf 1 september is de invordering weer opgepakt en ook dit heeft tot veel telefoontjes en maatwerkafspraken leiden. Gemeentebelastingen Amstelland heeft hiervoor extra capaciteit moeten inhuren. Temeer omdat de andere reguliere belastingwerkzaamheden, zoals de waardering van de WOZ-waarde, ook uitgevoerd moet worden.

Voor Duo+ geldt dit in mindere mate omdat er veel minder invorderingen via Duo+ verlopen. Zoals aangegeven op het programma 'Samen besturen' zal Duo+ ook inzichtelijk maken wat de effecten voor de bedrijfsvoering zijn. Uit die notitie zal blijken of een aanvullende bijdrage noodzakelijk is.

Verwacht wordt een aanvullende bijdrage van € 25.000.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf